Typy turbodmychadel
Pohonnou jednotkou turbodmychadla je turbína, jejíž hlavní a jedinou funkcí je zvýšení nasávaného objemu vzduchu do motoru a tím i zvýšení výkonu motoru. Turbodmychadlo chytře využívá dříve nevyužitý potenciál výfukových plynů, které jsou vháněny z motoru do výfukového systému. Jedinou výraznější nevýhodou je mírný nárůst hmotnosti motoru.
Konstrukčně se turbodmychadlo skládá z dmychadlové a turbínové části. Primární funkcí dmychadlové části je stlačování vzduchu a tím zvyšování objemové účinnosti motoru. Část turbínová pohání dmychadlo. K tomu využívá právě výfukové plyny.
Pro regulaci tlaku jsou výrobci využívány dva systémy regulace.
1) systém wastegate - jedná se o klapku, která odvádí za pomoci mechanické regulace tlaku přebytečné plyny za turbínu a tím snižuje její účinnost. Tato regulace byla využívána u starších systémů a je technicky velmi jednoduchá na údržbu. Řízená může být buď mechanicky, tedy samotným tlakem z nasávané části, anebo elektronicky, kdy otevření přepadu definováno v řídící jednotce motoru, která přes elektropneumatický ventil otevírá přepad v požadovaném režimu.
2) systém VGT - tedy naklápění lopatek turbodmychadla, kdy je elektronicky řízené naklopení lopatek turbíny schopné lépe reagovat na požadovaný tlak. Díky tomu je možné dosáhnout vyššího tlaku v nižším rozsahu otáček a celkově více reagovat na potřeby motory v různých režimech. Z důvodu vysokých teplot se tento způsob nevyužívá u benzínových motorů.
Pro životnost a správnou funkci turbodmychadla je nutné dodržovat zásady provozu studeného motoru a provádět údržbu čističe vzduchu, pravidelnou výměnu olejové náplně motoru s čističem oleje. Používat pouze předepsaný druh oleje a zajišťovat správné množství v motoru.
Zajímá Vás jak se takové turbodmychadlo vyrábí :